– Hunden som døråpner for vanskelige samtaler med barn.

 

“Lucy er lei seg i dag…” kom det fra jenta som gikk i 3 klasse mens vi var ute å gikk.
Jeg hadde kommet på jobb på skolen rett etter storefriminuttet, og selv om planen var matematikk sammen med Lucy kunne jeg se at jenta tydelig var nedstemt, så vi bestemte oss for å gå en tur. Etter å ha gått en stund i stillhet sammen med Lucy kom kommentaren; “Lucy er lei seg i dag…”. Lucy var sitt vanlige glade selv og var veldig fornøyd med å være ute på tur, så jeg forstod med en gang at her lå det mer bak. Jeg spurte henne hvorfor hun trodde at Lucy var lei seg, men hun trakk litt på det, og ville ikke svare. Etter at vi hadde snakket en stund kom det til slutt fra jenta: “De andre hundene ville ikke leke med Lucy”.
Da visste jeg hva som hadde skjedd i storefri. Senere fikk jeg også bekreftet av vakten som hadde vært ute at det kunne stemme at hun hadde sittet alene store deler av friminuttet.

 

Når det er noe som er vanskelig eller leit å snakke om er det for mange mye lettere å snakke om det når man snakker om noen andre enn seg selv, og mange barn projiserer egne følelser over på hunden. Takket være Lucy fikk vi en fin samtale om hva hun trodde hadde skjedd når Lucy ikke fikk leke med de andre hundene, hvordan hun trodde Lucy følte det, og hva vi kunne gjøre for at Lucy ikke ble utestengt fra leken igjen. Etter turen var den en jente som var mye lettere til sinns, og som gledelig gjorde alle matematikkoppgavene sammen med Lucy!

 

-Helle

 

Skolehund- hva er det og hvordan fungerer det?