Hund som
pedagogisk
verktøy
Dyreassistert pedagogikk
Dyreassistert pedagogikk (DAP) innebærer at en fagperson benytter ett dyr systematisk og målrettet som en pedagogisk ressurs. DAP benyttes i praktisk undervisning, i forbindelse med lærevansker, lese- og skrivevansker, sosio-emosjonelle vansker og i sosial trening. Eksempler på DAP er bruk av hunder som «lesehund» på bibliotek eller skole, og som «fadderhund» i skole, SFO og barnehage.
Våre hunder benyttes som pedagogisk ressurs i arbeid med barn og unge i og utenfor skolen.
Vi har delt våre tjenester inn i tre kategorier; Lesehund, Skolehund og Fadderhund.
Ta gjerne kontakt om du lurer på om vi har ett tilbud for din brukergruppe!
Hvem er tilbudene for?
- Leksehjelp
- Barnehager
- Fritids-organisasjoner
- Bibliotek
- Skoler
- SFO
Lek med tall
Hund som pedagogisk verktøy i mattematikk- undervisning øker motivasjonen for skolearbeid!
Dyreassistert pedagogikk
Fornøyde kunder
Fra bloggen
Hunden som “mirakelarbeider”
Bruk av terapi- og skolehunder kan ha utrolige effekter på menneskers helse og mestring. Forstå meg rett, vi er hverken helbredelsespredikanter, mirakelmakere eller tryllekunstnere. Vi jobber med syke mennesker, og vi jobber med mennesker som har utfordringer...
Det første møtet
Lillegutt er nybadet og nybørstet, og han har på seg vesten sin som viser at vi er på jobb. Han har aldri vært på dette sykehjemmet før, men han tripper ivrig hele veien inn fra bilen. I forkant har vi kartlagt beboernes behov, laget tiltaksplaner, utarbeidet rutiner...
Terapihund- mer enn bare kos
"Åh, så koselig!" -Ja, jobben min er veldig koselig, men også så mye, mye mer. Ofte når jeg forteller hva jeg arbeider med får jeg responser som "Så hyggelig!", "Åh, så gøy!", og "Så kjekt for de gamle å ha en hund å kose med". Misforstå meg rett, jeg har en...