Barn
og unge
Kombinasjonen barn
og dyr er nærmest magisk
Dyrs effekt på barn og unge
Forskning viser at dyr har mange positive fysiske og kognitive effekter på oss mennesker, noe som er et sterkt argument for å inkludere dyr i en terapeutisk sammenheng. I tillegg har dyr en nærmest magisk tiltrekningskraft på barn, noe vi ser veldig tydelig i arbeid med denne brukergruppen. Ikke bare har bruk av terapidyr har en veldig god effekt, men også bruk av ikke-levende dyr som bamser og leker fungerer veldig bra for både for motivere barn til å delta i behandlingen, og i selve behandlingen. Se bare inn i ett hvilket som helst barnerom og se hvor mange bøker, bamser og leker som er basert på dyr eller dyrelignende skapninger.
Undersøkelser viser at å ha kjæledyr gir barn verdifull erfaring med omsorg, og lærer dem å ta ansvar. Barn kan derfor med fordel få ansvar for enkle oppgaver i dyrestellet. Forskning har også vist at dyr kan ha mange positive effekter på barns utvikling, og man har blant annet funnet ut at barn som omgås dyr har lettere for å utvikle empati enn barn som ikke omgås dyr. Desto nærmere forhold barnet har til dyret, desto større medfølelse ovenfor andre mennesker kan de utvikle som voksne.
Som de fleste vet «snakker» hunder ved bruk av kroppsspråk. Undersøkelser har vist at kjæledyr øker barns sosiale kunnskaper, og gir dem en bedre evne til å tolke ikke-verbale kommunikasjonssignaler hos mennesker. Hunder har vist å ha en særegen god effekt på barn med ulike typer autisme, og i USA utdannes det egne servicehunder for arbeid med barn med autisme, blant annet for å utvikle barnas sosiale evner og kommunikasjon. En annen undersøkelse tyder på at barn som har kjæledyr utvikler et bedre selvbilde enn andre barn, og lærer selvtoleranse og selvkontroll gjennom omgang med dyret. Noen studier tyder til og med på at barn som har hund er mer populære enn barn som ikke har hund, kanskje nettopp fordi barna har ett bedre selvbilde og mer empati for andre?
Hunden aksepterer og forholder seg til barnet basert på hvordan barnet behandler hunden og barnet får slik en umiddelbar og «ærlig» tilbakemelding fra hunden på sin egen atferd. Denne særegne evnen er ett ypperlig verktøy for å lære barn empati og samarbeid, samt styrke selvtillit og selvfølelsen til barnet. Terapihund er derfor ypperlig å benytte i arbeid med barn med ulike utfordringer, blant annet barn ned ADD, ADHD mm. som har dårlig konsentrasjonsevne og som raskt blir utålmodige, da hunden kan hjelpe barna å regulere egen atferd/sinne. Barna kan også overføre egne tanker og følelser til hunden, og vi kan benytte hunden til å få barna til å snakke om ting som kan være vanskelige å prate om gjennom spørsmål som: «Hva tror du Lucy føler/synes om det?». Dette er også noen av grunnene til at bruk av dyr i terapi, pedagogikk eller aktiviteter med barn har vist seg å ha stor positiv efekt.
The effect on animal-assisted reading programme on word recognition and spelling skills of grade 3 children
(2015) Le Roux m.fl.
Attitudes to and beliefs about animal assisted therapy for children with disabilities
(2017) Yap, m.fl.
Influence of animal-assisted therapy (AAT) on the attachment representations of youth in residential care
(2014) Balluerka
Effectiveness of Animal-assisted Activities on Biobehavioral Stress Responses in Hospitalized Children: A Randomized Controlles Study
(2017) Branson, m.fl.
The use of Animal-Assisted Therapy in adolescents with acute mental disorders: A randomized controlled study
(2015) Stefanini, m.fl.
A Pilot Study Assessing the Effectiveness of an Animal-Assisted Outreach Program”
(2014) Stewart, m.fl.
Animal assisted intervention: A systematic review of benefits and risks
(2016) Bert, m.fl.
Effectiveness of animal-assisted therapy: A systematic review of randomized controlled trials
(2014) Kamioka, m.fl.
Animal-assisted therapy D magic or medicine?
(2000) Odendaal
Handbook on Animal Assisted Therapy
Aubrey Fine, m.fl.
Kæledyr og husdyr- kilde til trivsel og glede
Bjarne O Braastad
Dyreassistert pedagogikk
Hundene benyttes både i lese- og skrivetrening, som vertøy i ordinær undervisning, og for å utvikle barn og unges sosiale kompetanse.
Våre tjenester innen dyreassistert pedagogikk
Fra bloggen
Hunden som “mirakelarbeider”
Bruk av terapi- og skolehunder kan ha utrolige effekter på menneskers helse og mestring. Forstå meg rett, vi er hverken helbredelsespredikanter, mirakelmakere eller tryllekunstnere. Vi jobber med syke mennesker, og vi jobber med mennesker som har utfordringer...
Det første møtet
Lillegutt er nybadet og nybørstet, og han har på seg vesten sin som viser at vi er på jobb. Han har aldri vært på dette sykehjemmet før, men han tripper ivrig hele veien inn fra bilen. I forkant har vi kartlagt beboernes behov, laget tiltaksplaner, utarbeidet rutiner...
Terapihund- mer enn bare kos
"Åh, så koselig!" -Ja, jobben min er veldig koselig, men også så mye, mye mer. Ofte når jeg forteller hva jeg arbeider med får jeg responser som "Så hyggelig!", "Åh, så gøy!", og "Så kjekt for de gamle å ha en hund å kose med". Misforstå meg rett, jeg har en...