Dyreassistert pedagogikk:

Lesehund

En lesehund kan da ikke lese?

En lesehund kan ikke lese, men det trenger den heller ikke

Mange barn vegrer seg for å lese høyt for en voksen eller foran klassen i frykt for å lese feil. En hund kan ikke lese, og den vil derfor ikke rette på barnet eller le av barnet dersom det leser feil. Hunden dømmer ikke, erter ikke, og bryr seg ikke om barnets leseferdigheter, utseende eller sosiale status. Hunden aksepterer barnet for den det er og for hvordan barnet forholder seg til hunden.  Når barnet har lest ferdig en bok, ett kapittel, eller lignende kan hunden «godkjenne» boken/oppgaven med ett stempel av hundens pote som hunden selv «stempler» i boken eller på ett diplom.

Hvorfor lesehund?

Forskning viser at samvær med dyr senker blodtrykk og puls og fysisk kontakt med dyret frigjør hormonet oxytocin, som også er kjent som «antistresshormonet». Oxytocin virker beroligende, angstdempende og minsker stress. Å stryke hunden mens barnet leser virker beroligende, det øker konsentrasjonen og hindrer generell rastløshet og uro. Hunden fungerer som en stor motivasjonsfaktor for lesingen, samtidig som dens nærhet virker beroligende og betryggende på barnet som leser. Lesehund benyttes derfor med god effekt for å motivere barn til å lese, øke leselyst og i arbeid med barn med lese- og skrivevansker.

Bruk av lesehund kan gi

  • Økt leselyst
  • Økt motivasjon for lesetrening
  • Økt følelse av mestring
  • Økt selvtillit og selvfølelse
  • Økt refleksjon og forståelse for hva man leser
  • Raskere resultater i lesetreningen

Hva er en lesehund?

En lesehund er en terapihund som er testet og godkjent for arbeid med barn, samt spesialtrent for oppgaven som lesehund og sertifisert R.E.A.D. (Reading Education Assistance Dog) gjennom Intermountain Therapy Animals. En lesehund er trent til å ligge rolig ved siden av ett barn som leser, hjelpe til med å «bla» i boken, og «se» i boken der barnet peker.

Fornøyde kunder

"Vi på biblioteket har likt veldig godt å ha besøk av Lucy og Mac – ikke minst ungene! De har vært veldig ivrige når de har ventet på tur, og det er alltid en rolig og god stemning i biblioteket når Firbent Terapi er hos oss. De barna som har truffet Lucy og Mac før, gleder seg alltid ekstra til lesehundbesøkene!"

Gunhild Blindheim, bibliotekar Sola folkebibliotek 

berga%cc%8astjern_sykehjem

"Dette var kjempekjekt! Jeg vil gjerne lese for lesehunden Isa igjen!"

Charlotte, 12 år

mikkel_charlotte_og_elin-1

"Det var kjempe gøy og morsomt å lese for hunder! Det var kult å lese når hundene hørte på!"

Mikkel 10 år

mikkel_charlotte_og_elin-1

"Helle er helt unik, hun har en væremåte med barna som gjør dem trygge selv om de i utgangspunktet er redde for hunden. Hun møter hvert barn med stor respekt og hun ser hver enkelt på deres egne premisser."

Amanda Siân Tremlett, mor

amanda-lite

Hva inneholder tilbudet?

  •  Lesestund for godkjent lesehund
  • Intervensjoner i henhold til R.E.A.D. Reading Education Assistance Dogs
  • Diplom for lest bok- godkjent og stemplet av lesehunden
  • Tegneark av lesehunden
  • Skriv til foreldre/lærere

Våre faste oppdrag 

Ved våre faste oppdrag inneholder tilbudet også:

  • Kvalitetssikret opplegg godkjent av pedagog
  • Kompetent hundefører som utfører leseundervisningen
  • Perm med informasjon vedrørende hund i lesetrening
  • Individuell opplæringsplan i henhold til læreplanen
  • Jevnlige evalueringsmøter med lærer/foresatte

Hvem er tilbudet for?

  • Skoler
  • SFO
  • Bibliotek
  • Barnehager
  • Bokklubber og lekseklubber for barn

Hvordan fungerer tjenesten?

Vi starter alle våre faste oppdrag med ett planleggingsmøte hvor vi informerer om hvordan vi arbeider og hvor vi blir informert om elev(ene), samt mål for lesestundene. Sammen med oppdragsgiver tilrettelegger vi i forhold til skolen/bibliotekets lokale i forhold til HMS, hygiene og eventuell allergi eller redsel for hund.

Ved alle våre faste oppdrag følger det med en perm som inneholder all informasjon vedrørende bruk av hund i dyreassistert pedagogikk, samt bruk av hund på skole/bibliotek. Med i permen ligger individuell eller gruppevis aktivitetsplan og mål for undervisningen. Målet med permen er å være ett oppslagsverk for ledelse, personal og foresatte hvor man kan finne svar på det man måtte lure på angående bruk av hund i pedagogisk arbeid, samt bruk av hund på skole og alle hensyn forbundet med dette. Med i permen finnes retningslinjer for bruk av hund utgitt i samarbeid med Sveriges svar på Helsedirektoratet og Mattilsynet, samt Astma og Allergiforbundet.

Undervisningen tilpasses personalets, foresattes og den enkelte elevs ønsker og hundene kan både benyttes individuelt med elevene eller i gruppe.

Hvorfor benytte godkjente terapihunder?

Sikkerhet! Når man velger å benytte godkjente terapihunder har man tatt ett aktivt valg med tanke på brukernes sikkerhet. Hundene som benyttes er grundig testet for å sikre at hundene er trygge og rolige rundt mennesker, at de tåler uvøren/røff håndtering, og at de takler ulike forstyrrelser i miljøet slik som lukter, høye lyder, mat, barn som løper rundt, og hjelpemidler slik som rullestoler og krykker. Både hund og fører har gjennomgått og bestått utdanning og trening tilrettelagt for arbeid med hund innen dyreassistert pedagogikk med barn.

Vi i Firbent Terapi er ett tverrfaglig team med lang erfaring og kompetanse innen helse, utdanning og omsorg, samt innen bruk av hund i arbeid med mennesker i ulike brukergrupper. Alle våre ekvipasjer er utdannet og godkjent gjennom Norske Terapihundskolen og har gjennomgått opplæring av Firbent Terapi.

OM OSS

Les gjerne mer om oss,
og ta kontakt for ett
uforpliktende tilbud!

Fra bloggen

Det første møtet

Lillegutt er nybadet og nybørstet, og han har på seg vesten sin som viser at vi er på jobb. Han har aldri vært på dette sykehjemmet før, men han tripper ivrig hele veien inn fra bilen. I forkant har vi kartlagt beboernes behov, laget tiltaksplaner, utarbeidet rutiner...

Terapihund- mer enn bare kos

"Åh, så koselig!" -Ja, jobben min er veldig koselig, men også så mye, mye mer.   Ofte når jeg forteller hva jeg arbeider med får jeg responser som "Så hyggelig!", "Åh, så gøy!", og "Så kjekt for de gamle å ha en hund å kose med". Misforstå meg rett, jeg har en utrolig...

En hund og hånd å holde i

På et av våre sykehjemsbesøk opplevde vi noe som kunne gått riktig galt.   Mange av de eldre vi arbeider med er dårlig til bens, og det skal ikke mye til før et uhell skjer. Vi satt i stuen med flere beboere og jeg fikk ikke med meg at en av våre venninner var like...

Kanskje du husker oss fra

Kanskje du husker oss fra